Kartki rumskie - 3 | |||||||||||||
JANOWSKI WIADUKT |
|||||||||||||
Andrzej Sadłowski | |||||||||||||
W roku 1870 Prusacy wybudowali linię kolejową łączącą Słupsk z Gdańskiem. Przebiegający przez Zagórze tor przeciął polną drogę łączącą folwark janowski z drogą publiczną. Przez ponad trzydzieści lat bezpieczeństwa na tym przejeździe strzegły rogatki obsługiwane przez pracownika kolei z domku dróżnika.
Ważny gość z Gdańska W pierwszych latach XX wieku nastąpiła modernizacja linii
kolejowej, w wyniku której również to miejsce zostało przebudowane. Janowo,
które z folwarku pocysterskiego przeobrażało się w wieś gburską o zabudowie
luźnej ulicówki, otrzymało w miejsce przejazdu strzeżonego wiadukt. Trudno
uwierzyć, że wiadukt powstał na drodze gruntowej o znikomym ruchu lokalnym i
przy tak małej osadzie folwarcznej. Wieść gminna głosiła, że kilkakrotnie
przed rogatkami na przymusowy dłuższy postój narażony był ważny
administrator z Gdańska, który od czasu do czasu odwiedzał właściciela
folwarku. Mała stacja W roku 1942 Niemcy wybudowali przystanek osobowy z jedną
krawędzią peronu od strony dzisiejszego osiedla Janowo i małą ceglaną
poczekalnią. Przystanek otrzymał nazwę Hp Johannisdorf. Jednym z powodów jego
powstania było budujące się po roku 1934 osiedle domków jednorodzinnych,
które prężnie rozbudowywało się również w czasie okupacji. W roku 1945 w
marcu wycofujące się wojska hitlerowskie, uznając wiadukt za ważny punkt
strategiczny wysadziły go w powietrze. Różne nazwy Po wojnie przystanek nosił nazwę Janowo Pomorskie. Kiedy
Rumia uzyskała prawa miejskie, przystanek otrzymał nazwę Janowo Rumia, by w
kilka lat później zmienić ostatecznie na Rumia Janowo. (aes) |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|