|
W zespole t.zw. Kuschego ruszyły
w latach dziewięćdziesiątych prace związane z zagospodarowaniem terenu Parku Starowiejskiego. W czasie
prac projektowych przeprowadzono ekspertyzę dotyczącą istniejącej tu starej hali przemysłowej. Wykazała
ona duże zużycie konstrukcji żelbetonowej, co spowodowało decyzję o jej rozebraniu. Hala
została postawiona na początku II wojny światowej w miejscu niewłaściwym, psującym krajobraz parku
i zasłaniająca zabytkowy dworek z drugiej połowy XVIII wieku. W hali Niemcy urządzili fabrykę nici
potrzebnych do produkcji spadochronów. Latem 1995 roku przystąpiono do rozbiórki
tego obiektu. W trakcie prac skorodowana konstrukcja sama przyspieszała demontaż tego
obiektu. Na odzyskanym terenie założono zieleń z alejkami spacerowymi, poszerzając
park w kierunku ulicy A. Mickiewicza. W ten sposób Dworek pod lipami, jeden z nielicznych i najstarszych
zabytków Rumi zyskał ładną oprawę zieleni, której w naszym mieście również brakuje. |
Rumia jest miastem młodym ze zdecydowaną
przewagą domków jednorodzinnych. Dzięki takiej zabudowie ocalała znaczna część przedwojennych budynków.
Wśród nich są i starsze, pamiętające XIX wieczne czasy. Taki zakątek przypominający przedwojenną wieś można
było znaleźć w Starej Rumi, gdzie czas zatrzymał się w miejscu. Znajdował się on przy skrzyżowaniu ulicy
Kościelnej z Mostową. Stały tam stare drewniane domki, niektóre z nich częściowo murowane. W ostatnich
latach rozbierane, ponieważ ząb czasu naruszył ich wiekową konstrukcję. Ostatnie zabudowania zniknęły pod
koniec XX wieku. |
Zdjęcie przedstawia budynek mieszkalny
z połowy XIX w. przy Placu Kaszubskim w Rumi. Wybudowany został w mur pruski na kamiennym fundamencie.
Dach dwuspadowy pokryty dachówką holenderką. Był typowym dla tamtego okresu dwurodzinnym domem mieszkalnym.
Ząb czasu wycisnął piętno na wiekowej konstrukcji i wiosną 1995 r. został rozebrany. Dziś można go już
tylko oglądać na różnych fotografiach. Jedna z nich pochodząca z okresu międzywojennego, pokazuje, że dach
pokryty był świeżą dachówką, ściany elewacji lśniły bielą, a przed domem znajdował się kamienny taras.
Pod koniec XX w. jeden ze starszych budowli Rumi przeszedł do historii. W jego miejsce w następnych latach
wybudowano nowy dom nawiązujący swoim kształtem do swojego poprzednika, ale już nowocześniejszy w swojej
bryle. |
Na zdjęciu jedna z najstarszych dróg
wiejskich Rumi, ulica Lipowa. Nazwa jej pochodzi od drzew lip, które w tamtych czasach rosły po obu stronach
drogi, a część z nich przetrwała do dnia dzisiejszego. Idąc tą drogą można tu zobaczyć sielski pejzaż z pasącymi
się końmi i usłyszeć szmer płynącej obok rzeki Zagórzanki. Do 1998 roku przy drodze istniały jeszcze słupy z bramy
wjazdowej do nieistniejącego majątku ziemskiego z połowy XIX w. Zabudowa tej działki przez nowego właściciela
spowodowała rozbiórkę jedynego śladu po istniejącym tu folwarku. Taki pejzaż opisany powyżej można było tu zobaczyć
nie dawno, bo w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Na pewno jeszcze przez długie lata zakątek
tej części miasta będzie nawiązywał do przedwojennej Rumi. |
Przy ulicy Lipowej w Starej Rumi do
roku 1998 można jeszcze było zobaczyć dwa słupy od bramy wjazdowej do nie istniejącego majątku dworskiego.
Był to jedyny ślad jaki się po nim zachował. Majątek ten powstał w 1864 roku, zajmował teren o powierzchni
284 hektarów. W tamtym okresie zatrudnionych w nim było 85 pracowników folwarcznych. Z początkiem lat
trzydziestych XX wieku wyodrębniono z majątku pod lotnisko 79 hektarów ziemi, część przeszła w ręce
okolicznych rolników. Dzisiaj teren byłego majątku dworskiego to obecnie dzielnica
„Lotnisko”. Rozbudowa tej części Rumi zmieniła pejzaż minionych lat. |
Przy skrzyżowaniu ulic Sabata z Młyńską
można jeszcze obejrzeć stary opuszczony dom mieszkalny. Jest to jeden z najstarszych obecnie obiektów w Zagórzu.
Budynek o konstrukcji szkieletowo-ceglanej z dwu spadowym dachem wybudowany został w drugiej połowie XIX wieku
jako tzw. czworak dla pracowników najemnych w tamtym czasie w dobrze prosperującym zakładzie stolarskim.
Z początkiem XX wieku ulegał on wewnątrz wielokrotnej przebudowie, by w końcu osiągnąć charakter typowego
budynku mieszkalnego o jedno jak i wieloizbowych mieszkaniach zatracając jego pierwotne
przeznaczenie. Dzisiaj już trudno sobie wyobrazić, że kiedyś przylegały do niego urokliwe
przeszklone drewniane werandy, z wspaniale utrzymanym ogrodem z ozdobnymi krzewami. Dalszy jego los na pewno
jest już przesądzony i tylko brak zagospodarowania tego terenu przedłuża jego istnienie w krajobrazie Zagórza. |
- Wjazd do wsi
|
|
Stary wjazd do byłej wsi Rumia od strony Zagórza, stan na rok 2008 |
Rumia w dawnych czasach posiadała dwie
ważne drogi dojazdowe łączące ją ze światem. Pierwsza tzw. oksywska i druga, prowadząca do traktu handlowego
zwana w późniejszym okresie drogą publiczną, łącząca Gdańsk ze Słupskiem. W roku 1474
mieszkańcy wybudowali przy wjeździe do wsi kaplicę p.w. Św. Krzyża, którą opiekowali się rumscy ogrodnicy.
Po przeciwnej stronie kaplicy rozpościerał się staw, którego woda napędzała koło młyna
wodnego. Po roku 1870 tą drogą udawali się mieszkańcy wsi do oddalonej o 1,5 km stacji
kolejowej, a z początkiem XX wieku tędy wjeżdżał do wsi pocztylion wiozący pocztę. Do
dzisiaj zachował się tylko sam charakter wjazdu dzięki przedwojennej zabudowie. W pobliżu nieistniejącej
już kaplicy postawiono w późniejszym czasie kamienny krzyż. Zniknął również z krajobrazu znajdujący się obok
staw młyński. Dzisiaj w tym miejscu powstało Rondo Jana Pawła II. |
- Stara droga
|
|
Fragment ulicy Starowiejskiej na wysokości parku, rok 2008 |
Ulica Starowiejska była typową drogą wiejską
łączącą przez wiele wieków Starą Rumię z Zagórzem i drogą publiczną, a w późniejszym okresie ze stacją PKP. Była
ona najważniejszą drogą dla wsi Rumia. Na mapach z końca ubiegłego wieku zaznaczona, pomimo wyglądu typowej polnej
drogi, jako ważny trakt komunikacyjny. Długość jej wynosiła około 1,5 km. i zaczynała się przy stacji kolejowej,
a kończyła przy wjeździe do wsi Rumia, która już wtedy liczyła kilkaset mieszkańców. W połowie drogi znajdowała
się kuźnica, później tartak, które napędzało obracające się koło wodne zasilane ze stawu utworzonego po spiętrzeniu
wody. W okresie międzywojennym otrzymała ona nazwę ulicy Starowiejskiej. Po roku 1934 w budynku
usytuowanym przy niej obok wiekowego dębu powstał urząd gminy. W tym czasie ulica Starowiejska została uregulowana
i otrzymała nawierzchnię z drobnego tłucznia. Wykonano też pobocza z rowami
odwadniającymi. Dzisiaj niewielu mieszkańców pamięta jej dawny wygląd. Jest to obecnie zapewne
jedna z najładniejszych ulic Rumi; z łagodnymi łukami wijąca się wśród bujnej zieleni. Do dnia dzisiejszego zachowało
się kilka starych budynków z początku XX wieku. |
Cmentarz ewangelicki w Rumi powstał po roku
1859 na przedłużeniu osi nie istniejącego już przy ulicy Kościelnej kościoła ewangelickiego w kierunku wschodnim.
Powstał on po całkowitym zagospodarowaniu niewielkiego cmentarza przykościelnego. Obejmował teren o wymiarach 45
x 90 metrów. W okresie jego istnienia chowano tu wiernych wyznania ewangelickiego Rumi, Janowa, Zagórza, Szmelty,
Cisowej, Chyloni, Łężyc, Nowego Dworu, Redy, Ciechocina, Gniewina i Wyspowa. Parafia w roku 1922 liczyła 200
wiernych. W okresie istnienia cmentarza wybudowano kapliczkę cmentarną o ciekawej architekturze o wymiarach 9,70
x 5,40 m. Do dnia dzisiejszego nie pozostało nic z tej budowli jedynej w tamtym okresie na rumskich cmentarzach.
Dzisiaj już tylko układ rosnących drzew wskazuje miejsca alejek na tym terenie. |
Ulica Dębogórska już w XIII w istniała jako
tzw. „droga oksywska”. Ze względu na znajdujące się na tym terenie mokradła i płynące strumyki była dogodnym
i bezpiecznym połączeniem od strony Rumi do wsi Mosty, Pierwoszyno, Kosakowo i innych miejscowości w okresie,
w którym wsie te należały do cystersów w Oliwie. W tamtym czasie droga o ważnym znaczeniu gospodarczym, dzisiaj
ulica lokalna łącząca przede wszystkim dzielnicę Janowa ze Starą Rumią. W latach sześćdziesiątych po skasowaniu
i wyrównaniu terenu po byłym stawie młyna wodnego Kuhla przedłużono ją od ulicy Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą
Starowiejską. W miejscu przecięcia z Zagórską Strugą wykonano jaz z przepustem. |
|