Andrzej Sad³owski  

  1. Jaz w Starej Rumi
Jaz przed by³ym m³ynem Kuhla w Starej Rumi, 1998r.
Ta budowla wodna powsta³a po zlikwidowaniu stawu przy by³ym m³ynie Kuhla oraz przebudowie ulicy Dêbogórskiej, przed³u¿aj±c j± bezpo¶rednio do ulicy Starowiejskiej. Chocia¿ niewidoczny z ulicy, jaz zabezpiecza Star± Rumiê przed pod topieniami w okresie zimy i wysok± wod± w rzece wiosn±. Szkoda, ¿e rejon ten znajduj±cy siê na zapleczu stadionu nie zosta³, jak do tej pory, wykorzystany pod k±tem rekreacyjnym przez Urz±d Miasta.

  1. Dom pocztowca
Dom Józefa Rzepki
Przechodz±c ulic± Pi³sudskiego ma³o kto wie, ¿e budynek nr 23 po¶rednio zwi±zany jest obron± Poczty Polskiej w Wolnym Mie¶cie Gdañsk. Wybudowa³ go w roku 1935 Józef Rzepka, pracownik Poczty Polskiej w Gdañsku. Pierwszego wrze¶nia 1939 roku czynnie w³±czy³ siê w obronê budynku poczty atakowanej przez wojska hitlerowskie. Po zdobyciu przez Niemców zosta³ wraz z innymi pocztowcami, w dniu 5 pa¼dziernika 1939 roku o godzinie 615, rozstrzelany na Zaspie w Gdañsku. Odznaczony przez rz±d srebrnym krzy¿em Virtuti Militarii, honorowy obywatel miasta Gdañska, cichy bohater rumski, przez w³adze miasta ca³kowicie niedoceniony i zapomniany.

  1. Szopa Sampów
Szopa Sampów przy ulicy D±browskiego - 1999 r.
Jeszcze na pocz±tku XXI wieku sta³a przy ulicy D±browskiego 17 dobrze utrzymana stara szopka z zabudowy gospodarstwa Sampów. Pobudowano j± w roku 1924 z przeznaczeniem na tymczasowe zamieszkanie. Postawiono j± na ziemi, któr± w roku 1920 kupi³ Jan Samp od Ryszarda Kuhla, w³a¶ciciela rumskiego m³yna. Sama ziemia kupiona pod przysz³e gospodarstwo liczy³a 4 h. Po wybudowaniu typowego budynku mieszkalnego, domek przeznaczono na pomieszczenia dla inwentarza. Drug± wojnê ¶wiatow± przetrwa³ szczê¶liwie bez uszkodzeñ. Przez wiele lat zabezpieczony przez nastêpne pokolenia Sampów na d³ugie lata wkomponowa³ siê w nowe otoczenie architektoniczne ulicy D±browskiego. Przypomina³ prze ca³y czas istnienia o klimacie przedwojennej Rumi.

  1. Bazar Wêglikowskiego
Dawny bazar Wêglikowskiego w Starej Rumi - 1997 r.
Dom ustawiony bokiem do Placu Kaszubskiego z drugiej strony rzeki powsta³ na pocz±tku XX wieku. W pocz±tkowym okresie boczne przybudówki by³y parterowe o dwuspadowym dachu. Ju¿ w latach trzydziestych ubieg³ego wieku podwy¿szono je do obecnego stanu. W ró¿nym okresie posiada³ zró¿nicowan± elewacjê. Naj³adniejsz± mia³ w okresie miêdzywojennym. Od strony ulicy w tamtym czasie upiêksza³y dom dwie dorodne lipy. Przed budynkiem na obecnym placu stra¿y po¿arnej znajdowa³ siê skwer ze ¶wierkami. Pierwszym w³a¶cicielem domu by³ Kuhl, w³a¶ciciel m³yna a w latach trzydziestych zosta³a rodzina Wêglikowskich. Po modernizacji budynku na parterze otworzono „Bazar”, mie¶ci³ siê w nim miêdzy innymi sklep tekstylny z magazynem materia³ów ubraniowych. W roku 1999 pojawi³ siê jego prawowity w³a¶ciciel, ale do dzi¶ nie zasz³y w budynku ¿adne wizualne zmiany.

  1. Rumska nekropolia
Rumska nekropolia
Przeprowadzone w latach 1995/6 badania archeologiczne wykaza³y, ¿e cmentarz w tym miejscu istnia³ na d³ugo przed wybudowaniem tu ko¶cio³a z XIII wieku. Z kilku archeologicznych odkopów przeprowadzonych na terenie starego ko¶cio³a wykaza³a wcze¶niejsze pochówki jeszcze z okresu pogañskiego. Jeden z dokumentów powsta³ przy okazji nadania patrona ¦w. Stanis³awa w roku 1253. Niedu¿a powierzchnia cmentarza w tamtym czasie w zupe³no¶ci wystarcza³a dla ma³ej liczebnie parafii. Posiada³a ona w sumie oko³o siedmiuset miejsc pochówku, z czego na rok 1993 czytelnych mogi³ by³o 179 w tym z napisami pozosta³o tylko 24. Najstarsze zachowane nagrobki, to przede wszystkim z ¿elaznymi ogrodzeniami, których pozosta³o piêæ. Zachowany najstarszy pochówek pochodzi z roku 1910. Czytelne napis z jakiej miejscowo¶ci pochodzi³ zmar³y to: Rumia, Kazimierz i Zagórze. W roku 1993 na cmentarzu ros³y 34 drzewa, w pó¼niejszych latach kilka powali³y wichury. Dzi¶ ze starego stanu pozosta³o tylko 8 drzew. Na cmentarzu zachowa³y siê prace okolicznych rzemie¶lniczych warsztatów kowalskich, które wykona³y ¿elazne ogrodzenia mogi³. To dzisiaj prawie jedyny ¶lad ich pracy. W roku 1997 zniknê³y z alei wiekowe lipy. W roku 2008 zasadzone zosta³y nowe drzewka lip w alejce cmentarnej. Dawniej ogrodzenie cmentarne wykonane by³o z kamienia polnego zakoñczone betonow± p³yt±, a na cmentarz wchodzi³o siê przez kut± ¿elazn± bramê. W latach trzydziestych XX zamieniono ogrodzenie na p³ot drewniany. Podobny los spotka³ bramê cmentarza. Byæ mo¿e w przysz³o¶ci przy rewitalizacji tego miejsca ponownie przywróci siê pierwotny wygl±d.

  1. Tunel kolejowy
Widok na tunel kolejowy od strony ulicy Sobieskiego - 1996 r.
Przej¶cie pod torami w pobli¿u Urzêdu Miasta powsta³o po roku 1957. By³o to jedyne bezpieczne przej¶cie dla mieszkañców Rumi. Wykonano je wzd³u¿ koryta rzeki, którego przepust wybudowano w roku 1870. Równie¿ w tym miejscu istnia³ usytuowany od strony Janowa drugi przepust oddalony od pierwszego o 10 m. W okresie zimowym zabezpiecza³ nasyp kolejowy przed zatorami i pod topieniami. Drugi przepust przez kilka lat wykorzystywany by³ do transportu przez kolejkê przemys³ow± wydobywanego w okolicy ulicy Morskiej i Abrahama margla jeziornego. Transportowano go na plac za³adunkowy stacji PKP. Dzi¶, chocia¿ tunel nie spe³nia do koñca przepisów prawa budowlanego s³u¿y dobrze mieszkañcom Rumi.

  1. Kurza grzêda
Janowski lasek
Lasek sosnowy przy obecnej ulicy Mickiewicza zosta³ posadzony oko³o 1910 roku. Dziesiêæ lat pó¼niej sta³ ju¿ siê dorodnym zagajnikiem. Okoliczni mieszkañcy okre¶lali go jako „kurza grzêda”.
   Taka potoczna nazwa pojawi³a siê, kiedy ma³e sosenki zaczê³y przeobra¿aæ siê w m³ody sosnowy lasek i wówczas miejsce to bardzo „polubi³o” ptactwo domowe z pobliskich gospodarstw. Bywa³o, ¿e po upalnych dniach wiêkszo¶æ kur nie wraca³a do kurników tylko nocowa³a w sosnowym lasku. Niejednokrotnie w³a¶ciciele zbierali w lasku zniesione jajka. By³o tam tyle po¿ywienia, ¿e kury nie kwapi³y siê wracaæ do gospodarstwa. Mieszkañcy z humorem zaczêli nazywaæ to miejsce „kurz± grzêd±”. Pó¼niej, w latach trzydziestych, kiedy coraz wiêcej ludzi nap³ywa³o do Rumi, drób zamykano w obrêbie w³asnych podwórek i skoñczy³y siê letnie spacery w kierunku lasku.

  1. Przedwojenna willa
Sobieskiego 21
Budynek przy ulicy Sobieskiego 21, to dawna Willa Emilia. Wybudowany zosta³ u schy³ku XIX wieku, kiedy w Zagórzu i Szmelcie zaczêto budowaæ domy kuracyjne.
   W pocz±tkowym okresie w³a¶cicielem willi by³a rodzina Szprosów. W okresie miêdzywojennym mieszka³ tu i prowadzi³ gabinet lekarski dla okolicznej ludno¶ci dr Adler. Równie¿ podczas okupacji hitlerowskiej funkcjonowa³ tu gabinet lekarski, prowadzony przez lekarza Majerowskiego. Po II wojnie ¶wiatowej budynek sta³ siê w³asno¶ci± rodziny Dziedzielskich, którzy otrzymali go jako rekompensatê za zlikwidowane przez hitlerowców gospodarstwo.
   Budynek w dobrym stanie przetrwa³ do dnia dzisiejszego. ¯a³owaæ mo¿na jedynie, ¿e dostawiane pó¼niej przybudówki nie nawi±zywa³y ju¿ do architektury pierwotnej obiektu. Dzi¶ pozbawiony elementów ozdobnych dachu z nieciekaw± kolorystyk± elewacji nie przypomina piêknej willi z pocz±tkowego okresu istnienia.

  1. Dawna ulica Legionów
Dawna ul. Legionów
Po wybudowaniu w 1245 roku przez cystersów folwarku w Rumi, od jego strony zachodniej powsta³a boczna droga dojazdowa ³±cz±ca podwórze folwarku z przylegaj±cymi doñ polami. Do dnia dzisiejszego zachowa³y siê dwa ³uki, które ukszta³towa³a przed wiekami zabudowa folwarku cysterskiego. W okresie miêdzywojennym droga ta nosi³a nazwê Legionów. W latach 50-tych wzd³u¿ opisywanej ulicy zaczê³y powstawaæ pierwsze budynki mieszkalne. Na pocz±tku lat sze¶ædziesi±tych wojsko wykona³o nawierzchniê betonow±, któr± po dwudziestu latach pokryto asfaltem. Od wielu lat spe³nia bardzo wa¿n± funkcjê ³±cz±c Rumiê z miejscowo¶ciami nadmorskimi. W 2007 roku zosta³a gruntownie zmodernizowana.

  1. Zaprzêgi konne
 
W Rumi jeszcze w latach dziewiêædziesi±tych ubieg³ego wieku mo¿na by³o spotkaæ transportowe zaprzêgi konne. Ich w³a¶ciciele trudnili siê przede wszystkim transportem wêgla i koksu ze sk³adu opa³owego mieszcz±cego siê w zespole parkowym przy dzisiejszym „Dworku pod Lipami”. Po likwidacji sk³adu, ostatni zaprzêg nale¿±cy do Alojzego Ptacha wyjecha³ st±d z opa³em latem 1995 roku.
   Ciekawostk± jest, ¿e pierwszy transport z wêglem dotar³ na Pomorze Gdañskie w XVI wieku nie ze ¦l±ska, a drog± morsk± z Anglii. Wêgiel zacz±³ powoli wypieraæ z rynku drewno, którego dostarcza³y w dawnym czasie okoliczne lasy.
   Opalanie wêglem mieszkañ jak i zaprzêgi konne z wolna przechodz± do historii. Ale te ostatnie, mo¿e nawi±zuj±c do przedwojennej tradycji, jako powozy zaczn± woziæ turystów po mie¶cie.
   Jeden z zaprzêgów, który przetrwa³ do dzi¶ nale¿y do rumskiego gospodarza Leona Tomeczkowskiego ze Starej Rumi.

 
   
inne publikacje autora:
 
  •  
  •  
   
   
Stronê odwiedzono 1.931.978 razy od 27.04.2008. webmaster