Wymagania edukacyjne z tego
przedmiotu określono w oparciu o program nauczania języka
kaszubskiego „Gôdóm i piszã pò kaszëbskù”, którego autorką jest
Danuta Pioch. Program nauczania j.kaszubskiego realizowany jest
w wymiarze trzech godzin tygodniowo. Na drugim poziomie
nauczania dodatkowo realizowany jest przedmiot „Własna historia
i kultura” w wymiarze 50 godzin (25 godzin w klasie V oraz 25
godzin w klasie VI)
- Ocenianie osiągnięć ucznia w zakresie języka
kaszubskiego ma na celu:
- ujawnienie jego osiągnięć lub
braków,
- zmotywowanie i wspieranie w
dalszej pracy,
-
docenianie jego wysiłków w
zakresie poznania dziedzictwa
kulturowego i opanowania w mowie
i piśmie podstaw języka
kaszubskiego,
- dostarczenie rodzicom informacji
o zdolnościach, predyspozycjach i trudnościach dziecka,
- ukierunkowanie dziecka pod
względem dalszego rozwoju jego zdolności i zainteresowań.
2. Kontroli i ocenie podlegają:
- zaangażowanie i zainteresowanie
przedmiotem, chęć do pracy,
- aktywność,
- stosunek do zajęć języka
kaszubskiego: bieżące uzupełnianie ćwiczeń,
- pilność i systematyczność,
- umiejętnosć zapamiętywania treści
poruszanych podczas zajęć,
- umiejętność zastosowania
poznanych treści w praktyce,
- praca własna,
- wypowiedzi ustne,
- rozumienie i czytanie tekstu,
- wygłaszanie tekstu z pamięci,
- pisemne prace uczniów,
- praca wytwórcza uczniów oparta na
sztuce ludowej,
-
osiągnięcia uczniów w konkursach
językowych, twórczości
kaszubskiej i konkursach wiedzy
o regionie.
- Zasady oceniania:
- wymagania
edukacyjne i system oceniania są znane uczniom,
rodzicom i nauczycielom,
- ocena jest jawna
i uzasadniona,
- na bieżąco
zapisuje się oceny w dzienniku,
- uczeń jest
sprawdzany w zakresie czterech sprawności
językowych: czytania, rozumienia ze słuchu,
mówienia i pisania.
- Uczniowie mają obowiązek prowadzenia zeszytu
i gromadzenia wszystkich materiałów otrzymanych
na lekcjach.
- Nauczyciel może nagrodzić ucznia za
nadobowiązkowe przygotowanie materiałów na
lekcje.
6. System oceniania w klasach I –
VIII jest zgodny z wewnętrznym systemem oceniania. Oceny
cząstkowe, semestralne i końcoworoczne wyrażone są stopniami
według następującej skali:
- celujący – 6
- bardzo dobry – 5
- dobry – 4
- dostateczny – 3
- dopuszczający – 2
7. Przy ocenie pracy wytwórczej
ocenia się:
- stopień samodzielności pracy
- oryginalność rozwiązań
- wkład pracy ucznia
- estetykę wykonania
Oceniając prace wytwórcze ucznia
należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany w
wykonanie zadania.
- Kryteria wymagań:
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń,
który:
- wyróżnia się aktywnością,
pracowitością i chęcią poznania,
- zna i rozumie treści omawiane na
zajęciach,
- czyta poprawnie i płynnie
omawiane teksty,
- układa wypowiedzi na temat
tekstu,
- bezbłędnie pisze w języku
kaszubskim,
- wygłasza z pamięci wiersze
omawiane na zajęciach,
- uczestniczy i odnosi sukcesy w
konkursach językowych i artystycznych,
- przygotowuje dodatkowe materiały
na zajęcia.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje
uczeń, który:
- jest pracowity i dosć aktywny,
- zna i rozumie treści omawiane na
zajęciach,
- rozumie proste teksty w języku
kaszubskim,
- stara się układać wypowiedzi na
temat tekstu,
- wygłasza z pamięci krótkie
wiersze,
- czyta poprawnie proste i krótkie
teksty,
- pisząc tekst popełnia drobne
błędy.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń,
który:
- nie zawsze jest aktywny podczas
zajęć,
- rozumie polecenia nauczyciela,
- dość dobrze zna treści omawiane
na zajęciach,
- odpowiada prostymi zdaniami na
pytania nauczyciela,
- wygłasza z pamięci fragment
wiersza, piosenki,
- przepisując tekst popełnia drobne
błędy,
- stara się prawidłowo wymawiać
kaszubskie głoski,
- czyta tekst wyrazami.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje
uczeń, który:
- rozumie pojedyncze wyrazy,
- zna głoski kaszubskie ale nie
zawsze poprawnie je artykułuje,
- nie zawsze zna treści i
słownictwo omawiane na zajęciach,
- czyta poprawnie dłuższe wyrazy,
- przepisuje tekst z błędami,
- zna słowa tylko fragmentu
piosenek czy wierszy.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje
uczeń, który:
- nie wykazuje chęci do pracy,
- czyta pojedyncze wyrazy z pomocą
nauczyciela,
- nie zna prawidłowej pisowni
kaszubskiej,
- rozpoznaje głoski kaszubskie ale
prawidłowo wymawia tylko niektóre z nich,
- niechętnie uczestniczy we
wspólnym wykonywaniu piosenek
- nie potrafi wyrecytować wiersza.
9. Opis sprawdzanych osiągnięć:
- Odpowiedź ustna (Odp.)
- Aktywność (Akt.)
- Zadania dla chętnych (Z.Ch.)
- Zadania wytwórcze (Z.W.)
- Udział w konkursach (K)
10. Ocena za aktywność na lekcji
jest wystawiana na podstawie zbieranych plusów „+” lub minusów
„-”
za 5 „+” – uczeń otrzymuje ocenę
bardzo dobrą (5)
za 5 „-” – uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną (1)
11. Uczeń, który opuścił lekcje ma
obowiązek nadrobić braki w wiadomościach, zapisach lekcyjnych i
ćwiczeniach
12. Na drugim poziomie nauczania
(kl. IV – VIII) prace pisemne oceniane są
systemem punktowym, który jest zamieniany na ocenę wg
następujących kryteriów:
30 – 50% maksymalnej ilości punktów
– ocena dopuszczająca
51 – 75% maksymalnej ilości puntów
– ocena dostateczna
76 – 91% maksymalnej ilości punktów
– ocena dobra
92 – 99% maksymalnej ilości punktów
– ocena bardzo dobra
100% – ocena celująca