ZASADY REKRUTACJI DO KLAS PIERWSZYCH
II Liceum Ogólnokształcącego im. J. K. Korzeniowskiego w Rumi w roku szkolnym 2022/2023
dla kandydatów będących absolwentami klas ósmych szkoły podstawowej
Na podstawie:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz 2021 r. poz. 4)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1287))
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 oraz z 2021 r. poz. 4)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek i centrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1737)
- Na podstawie § 11b ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493 z późn. zm.)
W roku szkolnym 2022/2023 powołuje się trzy klasy:
Klasa I a
o profilu psychologiczno – pedagogicznym
pod opieką Uniwersytetu Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej wydział zamiejscowy
w Sopocie
- przedmioty rozszerzone grupa I jeden do wyboru przez ucznia: język polski lub wiedza o społeczeństwie
- przedmioty rozszerzone grupa II jeden do wyboru przez ucznia: j. angielski, j. niemiecki, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka, informatyka
- przedmiot uzupełniający: edukacja psychologiczno - pedagogiczna,
- język nowożytny: j. angielski, j. niemiecki,
- przedmiot dodatkowy: samorząd terytorialny w Polsce – innowacja pedagogiczna
- praktyki pedagogiczne w klasach przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej Szkoły Podstawowej Nr 9 w Rumi oraz placówkach przedszkolnych na terenie Rumi
Profil przygotowuje między innymi do podjęcia studiów z zakresu nauk humanistycznych, psychologiczno-pedagogicznych, socjologii.
|
Klasa I b
o profilu sportowo – obronnym
pod patronatem Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni
- zajęcia na strzelnicy, symulatorach Akademii Marynarki Wojennej, zajęcia terenowe
- możliwość uzyskania patentu i licencji strzeleckiej
Profil przygotowuje między innymi do podjęcia studiów na uczelniach wojskowych i cywilnych w tym Akademii Marynarki Wojennej, na Uniwersytecie Morskimj. W ramach współpracy z uczelniami uczniowie mogą kontynuować naukę na wydziałach: mechanicznym, nawigacyjnym, zarządzania przedsiębiorstwem, logistyki i handlu morskiego oraz wielu innych.
|
Klasa I c
o profilu prawno - administracyjnym
pod patronatem Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
- przedmioty rozszerzone grupa I jeden do wyboru przez ucznia: język polski lub wiedza o społeczeństwie
- przedmioty rozszerzone grupa II jeden do wyboru przez ucznia: j. angielski, j. niemiecki, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka, informatyka
- przedmiot uzupełniający: encyklopedia prawa
- przedmioty dodatkowe: samorząd terytorialny w Polsce – innowacja pedagogiczna
- język nowożytny: j. angielski, j. niemiecki
Profil przygotowuje między innymi do studiów na kierunkach prawo, administracja, zarządzanie, nauki społeczne, politologia.
|
INFORMACJE DODATKOWE
1. Zajęcia wychowania fizycznego w klasach o profilu psychologiczno – pedagogicznym i prawno - administracyjnym realizowane są w formie zajęć fakultatywnych do wyboru w wymiarze dwóch godzin oraz jednej godziny zajęć w systemie klasowo – lekcyjnym; w ramach zajęć fakultatywnych do wyboru:
- sztuki walki i podstaw samoobrony
- gry zespołowe
- pływalnia
- taniec
2. Języki obce nowożytne tj. język angielski i niemiecki realizowane są na poziomie podstawowym w czteroletnim cyklu nauczania. Przy podziale na grupy uwzględnia się stopień zaawansowania znajomości języka.
3. Dodatkowe zajęcia akademickie prowadzone w formie wykładów, laboratoriów i praktycznych ćwiczeń na symulatorach ułatwiają przygotowanie do egzaminu maturalnego, pozwalają wykorzystać nabyte umiejętności w życiu codziennym i umożliwiają studiowanie na Uniwersytecie Morskim np. na wydziale nawigacyjnym lub mechanicznym realizowane na terenie Uniwersytetu Morskiego lub w szkole:
Samorząd terytorialny w Polsce
(klasa o profilu psychologiczno – pedagogicznym i prawno - administracyjnym) – realizowane treści:
- zasady funkcjonowania demokracji w Polsce
- prawa i obowiązki obywatelskie
- podział administracyjny Polski
- struktura samorządu terytorialnego i sposób jego wybierania
- zadania samorządu terytorialnego wobec obywateli ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania środków Unii Europejskiej
|
Nautyka z elementami nawigacji
(do wyboru dla klasy o profilu sportowo – obronnym) – zajęcia oferują:
- wiedzę związaną z szeroko rozumianą nawigacją morską i bezpieczeństwem żeglugi
- poznanie kartograficzno-geodezyjnych podstaw nawigacji morskiej
- dokonywanie obliczeń nawigacyjnych poprzez planowanie podróży, poznanie wykorzystania systemów map elektronicznych
- korzystanie z urządzeń i systemów nawigacyjnych
- rozszerzanie wiedzy informatycznej
- poznanie międzynarodowego prawa drogi morskiej
|
Fizyka doświadczalna
(do wyboru dla klasy o profilu sportowo – obronnym) - na zajęciach fizyki doświadczalnej młodzież:
- zapoznaje się z podstawowymi przyrządami pomiarowymi
- samodzielnie wykonuje doświadczenia w pracowni fizycznej
- uczy się zasad bezpieczeństwa, a także metodyki pomiarowej
- zapoznaje się z wykorzystaniem wybranych aplikacji do opracowania wyników pomiarów
- uczy się planowania doświadczeń, sporządzania i analizy wykresów oraz odczytywania istotnych informacji
- poznaje podstawowe zjawiska fizyczne i sposoby wyznaczania stałych fizycznych
- zdobywa elementarne doświadczenie w pracy z przyrządami pomiarowymi
|
WYMAGANE DOKUMENTY ORAZ ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW
§ 1
Kandydat II LO w Rumi składa komplet wymaganych dokumentów:
- wniosek, w którym dokonuje wyboru dwóch przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym w ciągu czterech lat nauki w liceum. W związku z tym prosimy o przemyślane i odpowiedzialne wybory, gdyż nie będzie możliwości zmiany przedmiotów po zatwierdzeniu grup.
- karta informacyjna o kandydacie
- poświadczona kopia zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty
- poświadczonakopia świadectwa ukończenia szkoły podstawowej
- dwie fotografie
- inne dokumenty posiadane przez ucznia np. zaświadczenie o dysfunkcji, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej w przypadku kandydatów niepełnosprawnych
- dokumenty potwierdzające osiągnięcia szkolne punktowane w rekrutacji
- zaświadczenie o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty olimpiad lub konkursów
- kserokopia lub odpis aktu urodzenia
- kandydat do klasy sportowo-obronnej dołącza dodatkowo zaświadczenie lekarskie o braku przeciwskazań do nauki w tego typu klasie.
§ 2
1. O przyjęciu kandydata do klasy decyduje suma punktów, której składnikami są punkty uzyskane w wyniku egzaminu ósmoklasisty (maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania – 100). Wyniki egzaminu wyrażone w skali procentowej dla zadań z zakresu:
- języka polskiego
- matematyki
przelicza się na punkty według zasady: wynik procentowy z ww. przedmiotów mnoży się przez 0,35
- języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym
przelicza się na punkty według zasady: wynik procentowy z przedmiotu mnoży się przez 0,3.
2. Punkty pochodzące z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej z czterech obowiązkowych zajęć edukacyjnych (max 72 punkty):
- języka polskiego
- języka obcego (język angielski lub język niemiecki)
- matematyki
- wskazanego przez ucznia czwartego przedmiotu:
- do klasy I a o profilu psychologiczno – pedagogicznym – historii
- do klasy I b o profilu sportowo – obronnym – fizyki lub geografii
- do klasy I c o profilu prawno – administracyjnym – wiedzy o społeczeństwie
3. Sposób przeliczania na punkty ocen z każdego z czterech obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
- celujący - 18 punktów
- bardzo dobry - 17 punktów
- dobry - 14 punktów
- dostateczny - 8 punktów
- dopuszczający - 2 punkty
4. Za inne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej kandydat może uzyskać:
a. za ukończenie szkoły podstawowej z wyróżnieniem – 7 punktów,
b. za udział w konkursach o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanych przez kuratora oświaty i uzyskanie tytułu:
- finalisty konkursu przedmiotowego – 10 punktów,
- laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 7 punktów,
- finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów;
c. uzyskanie w konkursach o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim:
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu – 10 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu – 4 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu – 3 punkty;
d. uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – 7 punktów,
- tytułu laureatakonkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 3 punkty;
e. uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu – 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu – 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu – 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu – 7 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu – 3 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu – 2 punkty;
f. uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
- międzynarodowym – 4 punkty,
- krajowym – 3 punkty,
- wojewódzkim – 2 punkty,
- powiatowym – 1 punkt;
g. osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu – 3 punkty.
h. w przypadku, gdy kandydat ma więcej, niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie, maksymalnie 18.
Sumuje się liczbę punktów uzyskanych za osiągnięcia wymienione w podpunktach a, b, c, d, e, f, g, h przy czym w podpunktach b i c wybiera się najważniejsze osiągnięcie.
5. Podział kandydatów na klasy nastąpi w oparciu o deklaracje zawarte we wnioskach do szkoły oraz możliwości organizacyjne szkoły.
§ 3
1. Laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu, przyjmowani są do szkoły niezależnie od kryteriów.
2. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub dysponowania wolnymi miejscami w ramach postępowania uzupełniającego brane będą pod uwagę następujące kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata
- niepełnosprawność kandydata
- niepełna rodzina kandydata
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Uczniowie, którzy nie zostali przyjęci do szkoły w pierwszym terminie, starając się o przyjęcie
do szkoły w terminie uzupełniającym; posługują się wyłącznie oryginałami świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty oraz kartą informacyjną na temat kandydata.
§ 6
1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Szkolna Komisja Rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
2. Do zadań Szkolnej Komisji Rekrutacyjnej należy:
- weryfikacja spełniania przez kandydata warunków i kryteriów branych pod uwagę podczas postępowania rekrutacyjnego
- ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do szkoły
- ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy przyjętych do szkoły
- sporządzenie protokołu z postępowania rekrutacyjnego
§ 7
Dyrektor szkoły rozpatruje odwołania od wyników rekrutacji w ciągu trzech dni od ich złożenia.
Dyrektor szkoły
mgr Lucyna Oglęcka
|